خیابان شهید مطهری ابتدای خیابان فجر پلاک ۵۵ واحد ۳

پرینتر جوهرافشان توسط صفحات موازی شارژ شده، قطرات جوهر را به سمت کاغذ هدایت می‌کنند. در این مقاله به نحوه کار پرینتر جوهرافشان می پردازیم.

 

راهنمای استفاده از پرینترهای جوهر افشان

در این مقاله قصد داریم در مورد راهنمای استفاده از پرینترهای جوهر افشان صحبت کنیم و از نزدیک با مشکلات رایج و راه حل آن‌ها آشنا شویم. پرینترهای جوهر افشان از نظر عملکرد و فناوری چاپ جزو پرینترهای قدیمی بازار محسوب می‌شوند؛ اما به دلیل نکات فنی و مزایای اقتصادی که دارند، هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اینکه بالاترین بازدهی ممکن را از پرینتر جوهر افشان خود بگیرید، باید با طرز کار پرینترهای جوهرافشان، اجزا داخلی و خارجی تشکیل‌دهنده، انواع پرینترهای جوهر افشان، مشکلات رایج و نحوه تعمیر این پرینترها آشنا باشید. ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید تا در کنار هم، صفر تا صد استفاده و نگهداری از پرینترهای جوهر افشان را مورد بررسی قرار دهیم. در مقاله ی دوم قصد داریم به بررسی مشکلات رایج پرینترهای جوهر افشان بپردازیم.

 

 

زمان مطالعه موردنیاز: 6 دقیقه

 

پرینتر جوهر افشان چیست؟

استفاده از پرینترهای جوهر افشان به چند دهه قبل برمی‌گردد. پرینترهای جوهر افشان از اوایل دهه هشتاد میلادی بود که روانه بازار شدند. فناوری چاپ آن‌ها در مقایسه با پرینتر لیزری ابتدایی بود؛ اما هزینه کمتری را به کاربران خود تحمیل می‌کردند، قیمت خرید پایینی داشتند و بسیار اقتصادی بودند. به همین دلیل به سرعت جایگاه خود را در بین کاربران تثبیت کردند. پرینترهای جوهر افشان برای ظاهر کردن الگوهای چاپ روی کاغذ از پاشیدن جوهر روی کاغذ استفاده می‌کنند. نازل‌های بسیار کوچکی در درون دستگاه وجود دارند که قطرات رنگی و سیاه و سفید جوهر را در ابعاد بسیار ریز (چد هزار نقطه در هر اینچ) و با سرعت بسیار بالا (۱۵۰ بار در هر ثانیه) به سمت کاغذ پرتاب می‌کنند و تصاویر و نوشته‌ها را شکل می‌دهند. 

 

راهنمای استفاده از  پرینترهای جوهر افشان hp tamir

 

چاپگرهای جوهرافشان براساس طرز کار و کاربری خود انواع مختلفی دارند؛ اما در حالت کلی به پرینترهای خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند. در پرینترهای جوهر افشان خانگی هد و کاغذ متحرک هستند در حالی که در نمونه‌های صنعتی، هد پرینتر ثابت است و کاغذ از زیر آن عبور می‌کند. این روزها پرینترهای متنوعی در بازار وجود دارند که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند: اما هنوز هم در کشور ما پرینترهای جوهر افشان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. استفاده از پرینترهای جوهر افشان قابلیت چاپ و پرینت رنگی و سیاه و سفید را در اختیار کاربر قرار می‌دهند، هزینه خریداری آن‌ها پایین است؛ اما هزینه نگهداری نسبتاً بالایی دارند. پرینترهای رنگی خود به دو نوع ۳ رنگ و ۴ رنگ تقسیم می‌شوند. پرینترهای ۳ رنگ تنها سه رنگ اصلی زرد، آب و قرمز را دارند و از این سه رنگ برای ایجاد تناژهای رنگی مختلف از جمله رنگ سیاه استفاده می‌کنند. البته رنگ سیاه در این پرینترها بیشتر به رنگ سبز پررنگ و سرمه‌ای شباهت دارد. در نوع ۴ رنگ آن‌ها، رنگ مشکی به سه رنگ اصلی اضافه می‌شود.

 

 

اساس کار و انواع مختلف پرینترهای جوهر افشان

پرینتر استوک جوهر افشان امروزی را می‌توان حاصل تکامل پرینترهای سوزنی و جایگزین شدن سوزن با نازل‌های پرتاب الکترونیکی دانست. تصاویر، خطوط و کاراکترهای چاپ‌شده با پرینترهای جوهر افشان با استفاده از ضربه است؛ با این تفاوت که نقاط ایجادشده توسط پرینترهای جوهر افشان بسیار ریز و نزدیک به هم هستند. طرز کار پرینترهای جوهر افشان در واقع گرم و مایع کردن جوهر و سپس پرتاب این جوهرها توسط تفنگ‌های الکترونیکی برروی کاغذ است. هر کدام از انواع پرینترهای جوهر افشان این کار را به طرق مختلف انجام می‌دهند. محصولات اچ پی که از مرکز خرید پرینتر اچ پی تعمیر تهیه می کنید، دارای شرایط ویژه ای هستند که این شرایط شامل: خدمات پس از فروش پرینترهای hp، تعمیر پرینتر اچ پی، نمایندگی تعمیر پرینترهای hp، سرویس پرینترهای hp، خدمات پس از فروش hp، تعمیرات تخصصی پرینترهای hp و شارژ پرینترهای hp در محل می باشند و در صورت نیاز به نمایندگی تعمیرات پرینتر hp، تعمیر کار پرینتر و مرکز تعمیرات پرینترهای hp می توانید با شرکت ما تماس بگیرید.

 

برای مطالعه بیشتر: خطای دستگاه کپی شارپ

 

- انواع اصلی پرینترهای چوهر افشان:

 

  • پرینترهای حرارتی (Bubble jets)

  • پیزوالکتریک (Ink jets)

 

 

- انواع پرینتر جوهر افشان بر اساس کاربری:

 

  • پرینترهای جوهری خانگی (Deskjet)

  • پرینترهای جوهری اداری (Officejet)

  • پرینترهای جوهری مخصوص عکس (Photosmart cyan)

 

برای مطالعه بیشتر: چرا پرینترهای اچ پی؟

 

اجزا سازنده پرینترهای جوهرافشان

هد (سر پرینتر):

هد مجموعه نازل‌ها را دربر می‌گیرد و اسپری جوهر روی کاغذ در این قسمت انجام می‌شود. هد پرینتر جوهرافشان در دو نوع سر ثابت و یکبار مصرف وجود دارند.

 

سیستم حرکت دهنده هد:

سیستم حرکت دهنده هد، به موتوری گفته می‌شود که هد را به حرکت درمی‌آورد.

 

کارتریج:

کارتریج همان مخزن رنگ و محل قرارگیری جوهرها است. کارتریج‌‌ها در انواع مختلف سیاه و سفید، رنگی، دای، پیگمنتی، فابریک (Original)، یدکی (Compatible) و قابل تعویض (Refilled) تولید می‌شوند.

 

برد اصلی پرینتر:

برد اصلی مغز متفکر و برد اصلی پرینتر است و با یک پورت سریال و USB به کامپیوتر وصل می‌شود.

 

برای مطالعه بیشتر: فروش پرینتر استوک

 

منبع تغذیه پرینتر:

منبع تغذیه وظیفه تأمین انرژی مورد نیاز برای کارکرد پرینتر را برعهده دارد.

 

کلاهک پمپ:

وظیفه کلاهک پمپ محافظت از نازل‌های پرتاب جوهر در برابر آلودگی محیطی و جلوگیری از خشک شدن آن‌ها است.

 

سینی و کاغذ کش پرینتر:

سینی و کاغذ کش محل قرار گرفتن کاغذها برای فرآیند چاپ و پرینت هستند.

 

برای مطالعه بیشتر: سرویس پرینترهای hp 

 

 غلتک‌ها:

وظیفه کشیدن کاغذ به درون دستگاه از سینی یا کاغذ کش و هدایت آن به سمت هد، برعهده این غلتک‌ها قرار دارد.

 

موتور پله کاغذ کش:

برای اطمینان از عملکرد صحیح غلتک‌ها و توالی درست آن‌ها، حرکت این غلتک‌ها به وسیله یک موتور پله‌ای به طور منظم و دقیق کنترل می‌شود.

 

برای مطالعه بیشتر: نمایندگی پرینتر hp

 

تسمه:

موتور پله‌ای به کمک تسمه به هد چاپگر متصل می‌شوند.

 

سنسورهای چاپگر:

پرینترهای جوهر افشان از سنسورهای مختلفی مانند سنسور حس کاغذ (PE)، سنسور مخزن جوهر (CSIC)، سنسور حرارت‌سنج هد (Thermostat)، سنسور کاست کاغذ (ASF)، سنسور انکودر موتور PF، سنسور انکودر موتور CR و سایرموارد تشکیل می‌شوند.

 

میل گرد ثابت نگهدارنده:

میله گرد ثابت نگهدارنده برای اطمینان از دقت و کنترل صحیح حرکت هد تعبیه شده است.

 

برای مطالعه بیشتر: تعمیر فتوکپی شارپ

 

 

مزایای استفاده از پرینترهای جوهر افشان:

 

  • قیمت خریداری پایین‌تر پرینترهای جوهرافشان

  • تولید سروصدا و آلودگی صوتی کمتر پرینتر جوهرافشان نسبت به پرینترهای لیزری در حین کار

  • چاپ اشکال گرافیکی، عکس‌ها، متن‌ها  نمودارها با کیفیت بالا توسط پرینترهای جوهرافشان

  • ابعاد کوچک‌تر و اشغال فضای کمتر پرینترهای جوهر افشان نسبت به پرینترهای لیزری

  • وزن کمتر و امکان جابه‌جایی آسان چاپگر جوهر افشان

 

 

معایب استفاده از پرینترهای جوهر افشان:

 

  1. سرعت چاپ پایین پرینترهای جوهرافشان به دلیل زمان‌بر بودن ترکیب کردن جوهرها برای ساخت رنگ‌های مختلف

  2. هزینه استفاده و نگهداری بالاتر چاپگرهای جوهرافشان از پرینترهای لیزری

  3. شارژ مجدد کارتریج پرینترهای جوهرافشان امکان پذیر نیست، فقط باید کارتریج را در صورت اتمام تعویض نمود.

  4. خشک شدن کارتریج در صورت عدم استفاده طولانی مدت

 

برای مطالعه بیشتر: راهنمای خرید پرینتر استوک

 

کاربردهای استفاده از پرینترهای جوهر افشان:

 

  1. چاپ کفپوش و پارچه‌های خاب‌دار

  2. نمونه گیری

  3. تولیدات با حجم کم

  4. منسوجات خانگی مانند وسایل تزیینی، پارچه مبلمان، پرده کرکره‌ای، روکش میز و روتختی تختخواب، کاغذ دیواری، فرش، پتو و سایرموارد

  5. انواع پرچم، روبان، مارک، علامت تجاری و لوگو

  6. محصولاتی مانند کراوات، شال گردن، روسری و سایرموارد

  7. منسوجات تزیینات داخلی ساختمان

  8. منسوجات خودرو مانند صندلی خودرو

  9. پوشاک اعم از تی شرت، پوشاک ورزشی، انواع لوازم جانبی و سایرموارد

 

 

مشکلات رایج استفاده از پرینترهای جوهر افشان

در ادامه با ایرادات رایج در هنگام استفاده از پرینترهای جوهر افشان آشنا خواهیم شد. برای اینکه بهره‌وری دستگاه خود را در بالاترین حد ممکن حفظ کنید، باید با مشکلات متداول این پرینترها آشنایی داشته باشید.

 

برای مطالعه بیشتر: تعمیر پرینتر hp در محل

 

مشکلات کارتریج

مشکلات کارتریج یکی از ایرادات مهم در استفاده از پرینترهای جوهر افشان است. پرینترهای جوهر افشان در حالت کلی با توجه به قرارگیری کارتریج دو دسته‌اند، در دسته اول کارتریج در داخل دستگاه قرار دارد و در دسته دوم، پرینترها دارای مخزن‌های جداگانه رنگ هستند. پرینترهای دسته دوم که مخزن رنگ جداگانه و سرخود دارند، نیازی به خریدن کارتریج جدید در صورت اتمام کارتریج قدیمی ندارند؛ اما پس از مدتی با افت کیفیت چاپ مواجه می‌شوند. دلیل این افت کیفیت، هوا گرفتن مخزن رنگ‌ها و جوهرها است. این هواگیری می‌تواند سیستم مخزن جوهر، شلنگ انتقال جوهر و کارتریج را درگیر کند. راه تشخیص مشکل هواگیری سیستم جوهر در صورت افت کیفیت چاپ، چک کردن شلنگ‌های جوهر است. اگر شلنگ‌های حباب داشتند یا چند سانتی‌متری خالی از جوهر بودند، کارتریج پرینتر شما هوا گرفته است.

 

 

- انواع روش های هواگیری کارتریج پرینترهای جوهر افشان:

 

  1.  از طریق باز کردن دریچه روی مخزن تانک و انجام Head Clean

  2. از طریق از طریق باز کردن کارتریج و خالی کردن هوا به کمک سرنگ است، در هواگیری با سرنگ دقت کنید که هیچ حبابی باقی نماند.

 

برای مطالعه بیشتر: خرید پرینتر

 

اتمام شارژ کارتریج

شارژ کردن کارتریج پرینترهای جوهر افشان یکی دیگر از مشکلات کار با این پرینترها است. 

 

شارژ و خرید کارتریج در اچ پی تعمیر

 

- نکات شارژ کارتریج پرینتر جوهرافشان:

 

  1. این کار را با نهایت دقت و سرعت انجام دهید، چرا که کارتریج به سرعت خشک می‌شود.

  2. اگر جوهر تمام شده است، به هیچ عنوان از دستگاه استفاده نکنید، چرا که در این صورت هد کارتریج خشک کار کرده و افزایش دمای حاصل، منجر به سوختن کارتریج خواهد شد.

  3. در هنگام تعویض کارتریج از دستگش یا دستمال کاغذی استفاده کنید، رطوبت و چربی دست مخل کار است.

  4. از جوهر باکیفیت استفاده کنید و جوهر مرغوب را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

  5. اگر کارتریج را بیش از ظرفیت مجاز شارژ کنید، جوهر از هد نشت می‌کند و به پرینتر آسیب می‌زند.

  6. اگر قصد پاک کردن جوهرهای اضافی را دارید، این کار را با مایع مخصوص انجام دهید و از دستمال مرطوب استفاده نکنید.

  7. اگر قصد دارید دستگاه را به مدت طولانی استفاده نکنید، درپوش جوهرها را بگذارید تا خشک نشوند. توصیه می‌شود هر چند روز یکبار از پرینتر جوهر افشان استفاده کنید تا جوهرها خشک نشوند.

 

 

سخن پایانی در مورد استفاده از پرینترهای جوهرافشان

در این مقاله با اساس کار و انواع پرینترهای جوهر افشان آشنا شدیم و از نزدیک با مزایا و معایب استفاده از این پرینترها آشنا شدیم. متوجه شدیم که در هنگام استفاده از پرینترهای جوهر افشان، ایرادات متداول و خاصی وجود دارند که اکثر آن‌ها با دانش فنی جزئی قابل رفع خواهند بود.در قسمت دوم مقاله مشکلات رایج پرینترهای جوهر افشان، ادامه مشکلات رایج و نحوه حل آن‌ها بررسی شده و نکاتی در مورد راه های نگهداری و سرویس کردن پرینترهای جوهرافشان را بیان خواهیم کرد که به شما توصیه می‌کنیم، قسمت دوم این مقاله را هم مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی در زمینه این نوع پرینترها داشته باشید. برای آگاهی از قیمت انواع پرینترهای جوهرافشان می توانید با شرکت اچ پی تعمیر تماس بگیرید. شرکت اچ پی تعمیر علاوه بر زمینه های تعمیرات پرینترهای اچ پی، تعمیر پرینتر hp در محل و تعمیر پرینترهای سامسونگ در زمینه های تعمیر اسکنر hp، تعمیر اسکنر کانن، تعمیر فکس پاناسونیک، خرید پرینتر استوک و خرید پرینترهای لیزری رنگی نیز فعالیت می کند. 

 

تعمیرات تخصصی پرینترهای hp

 

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha

برچسب ها :

پرینتر

پرینتر جوهرافشان

پرینتر جوهر افشان

پرینتر لیزری

انواع مختلف پرینترهای جوهر افشان

اساس کار پرینترهای جوهر افشان

انواع اصلی پرینترهای چوهر افشان

پرینترهای حرارتی

اچ پی تعمیر

فروش چاپگر و پرینتر

فروش پرینتر

انواع پرینتر جوهر افشان بر اساس کاربری

پرینترهای جوهری خانگی

اجزا سازنده پرینترهای جوهرافشان

کارتریج

کارتریچ

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج پرینتر

خرید کارتریج چاپگر

برد اصلی پرینتر

منبع تغذیه پرینتر

سنسورهای چاپگر

مزایای استفاده از پرینترهای جوهر افشان

معایب استفاده از پرینترهای جوهر افشان

کاربردهای استفاده از پرینترهای جوهر افشان

مشکلات رایج استفاده از پرینترهای جوهر افشان

مشکلات کارتریج

چاپگر

چاپگر لیزری

شارژ کارتریج سامسونگ

شارژ کارتیج در محل

شارژ کاتریج در محل

خرید کارتریج جوهر افشان

خرید کارتریج جوهرافشان اچ پی

خرید چاپگر

خرید پرینتر

خرید پرینترهای جوهر افشان

انواع پرینترهای جوهرافشان

قیمت پرینتر

قیمت پرینترهای کانن جوهر افشان

پرینترهای قیمت مناسب جوهر افشان

پرینترهای قیمت مناسب جوهر افشان hp

ایرادات رایج پرینترهای جوهر افشان

پرینتر اچ پی

خرید پرینتر استوک

راهنمای خرید پرینتر استوک

استفاده از پرینترهای جوهر افشان

نحوه استفاده از پرینترهای جوهر افشان

نحوه کار با پرینترهای جوهر افشان

نحوه کار با پرینترهای جوهرافشان

مشکلات رایج پرینترهای جوهر افشان

نحوه کار پرینترهای جوهرافشان

نحوه کار با پرینترهای جوهر افشان اچ پی

نحوه کار چاپگر جوهر افشان

شارژ و خرید کارتریج در اچ پی تعمیر

شارژ و خرید کارتریج

تعمیر اسکنر hp

تعمیر اسکنر

تعمیر اسکنر کانن

تعمیر فکس پاناسونیک

تعمیر فکس

خرید پرینترهای لیزری رنگی

تعمیر پرینتر

تعمیر پرینتر hp

تعمیر پرینتر استوک

تعمیر پرینتر در محل

تعمیر پرینترهای سامسونگ در محل

تعمیر پرینتر اچ پی

تعمیر پرینتر سامسونگ

تعمیرات تخصصی پرینترهای hp

خدمات پس از فروش پرینترهای hp

نمایندگی تعمیرات پرینترهای hp

سرویس پرینترهای hp

سرویس پرینترهای hp در محل

شارژ پرینترهای hp در محل

شارژ پرینترهای hp

نمایندگی تعمیر پرینترهای hp

خدمات پس از فروش hp

نمایندگی تعمیرات پرینتر hp

تعمیر کار پرینتر

مرکز تعمیرات پرینترهای hp

تعمیرات پرینترهای اچ پی

تعمیر پرینتر hp در محل

تعمیر پرینترهای سامسونگ

پرینتر استوک

خطای دستگاه کپی شارپ

تعمیر فتوکپی شارپ

چرا پرینترهای اچ پی

مرکز خرید پرینتر

سرویس پرینتر

تعمیرات تخصصی پرینتر

فروش پرینتر استوک

نمایندگی پرینتر hp