خیابان شهید مطهری ابتدای خیابان فجر پلاک ۵۵ واحد ۳

آشکارساز CCD چیست؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی آشکارساز CCD بپردازیم و بدانیم در چه تجهیزاتی از این نوع آشکارسازها استفاده می شود.

 

 

آشکارساز CCD چیست؟

CCD یا Charge Coupled Device یک آشکارساز فوتون بسیار حساس است. آشکارساز ccd به تعداد زیادی از مناطق کوچک حساس به نور معروف به پیکسل تقسیم می شود که می توان از آنها برای جمع آوری تصویری از ناحیه مورد نظر استفاده کرد.

 

CCD یک آشکارساز آرایه‌ای چند کاناله مبتنی بر سیلیکون از اشعه ماوراء بنفش، نور مرئی و نزدیک به فرومدون است. اینها برای طیف سنجی استفاده می شوند، زیرا به نور بسیار حساس هستند. که این آشکارسازها را برای تجزیه و تحلیل سیگنال ذاتا ضعیف رامان مناسب می کند. همچنین امکان عملکرد چند کاناله را فراهم می کند، به این معنی که کل طیف را می توان در یک اکتساب شناسایی کرد.

CCD ها به طور گسترده ای فراتر از حسگرها در دوربین های دیجیتال استفاده می شوند. نسخه‌هایی که برای طیف‌سنجی علمی استفاده می‌شوند، درجه بسیار بالاتری دارند تا بهترین ویژگی‌های حساسیت، یکنواختی و نویز را ارائه دهند.

 

 

برای مطالعه بیشتر: خرید پرینتر

 

 

آشکارساز منفرد چیست؟

آشکارسازهای CCD معمولاً یک بعدی هستند که به آنها خطی یا دو بعدی گفته می شود که به عنوان آرایه های منطقه ای از هزاران یا میلیون ها عنصر آشکارساز منفرد نامیده می شود. این عناصر به عنوان پیکسل شناخته می شوند. هر عنصر با نور در تعامل است تا باری ایجاد کند. هرچه نور بیشتر باشد و یا تعامل طولانی‌تر باشد، بار بیشتری ثبت می‌شود. در پایان اندازه‌گیری، دستگاه‌های الکترونیکی بازخوانی بار را از عناصر بیرون می‌کشند و هر بار خواندن جداگانه اندازه‌گیری می‌شود.

 

 

برای مطالعه بیشتر: تعمیر پرینتر

 

 

سیستم های رامان از چه آشکارسازی استفاده می کنند؟

در یک طیف‌سنج معمولی رامان، نور پراکنده رامان با استفاده از یک توری پراش پراکنده می‌شود. این نور پراکنده بر روی محور طولانی آرایه CCD پخش می شود. اولین عنصر نور را از لبه پایین cm-1 طیف تشخیص می دهد. عنصر دوم نور را از موقعیت طیفی بعدی تشخیص می دهد و سایرموارد. آخرین عنصر نور را از لبه بالای cm-1 طیف تشخیص می دهد.

 

CCD ها به درجه ای از خنک کننده نیاز دارند تا برای طیف سنجی درجه بالا مناسب شوند. این معمولاً با استفاده از خنک کننده Peltier که برای دماهای تا 90- درجه سانتیگراد مناسب است و خنک کننده برودتی نیتروژن مایع انجام می شود. اکثر سیستم‌های رامان از آشکارسازهای خنک‌شده Peltier استفاده می‌کنند، اما آشکارسازهای خنک‌شونده با نیتروژن مایع هنوز برای کاربردهای تخصصی خاص مزایایی دارند.

 

 

مشاوره کاملا رایگان کشف ایراد پرینتر با تعمیرگاه تخصصی اچ پی تعمیر

 

     

 

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
ارسال نظر
captcha